BloggMamman

En blogg skriven av en mammaledig 3barnsmamma som förförs, förundras & förfäras över BloggMammor & Mammaliv.
Till yrket ekonom men har en stark önskan om att få skriva krönikor- fram tills drömmen uppfylls hänger jag här inne...







onsdag 21 september 2011

Intervju med Engla

Här är intervjun som många efterfrågat som var med i Aftobladet/Wellness:

Engla gick ner 35 kilo med powerwalk

Namn: Engla Pettersson. Ålder: 29. Familj: Maken Robin, barnen Jolie, 4 år, och tvillingarna Romeo Maximilian & Enzo Alexander 10 månader. Bor: Norra Uppland. Gör: Mammaledig och bloggar. Namn: Engla Pettersson. Ålder: 29. Familj: Maken Robin, barnen Jolie, 4 år, och tvillingarna Romeo Maximilian & Enzo Alexander 10 månader. Bor: Norra Uppland. Gör: Mammaledig och bloggar. Foto: PRIVAT

”Det är min energiboost för att känna mig pigg, stark och fräsch”

Engla Pettersson gick upp 35 kilo när hon var gravid med tvillingar. Efter ett par månaders powerwalking var extrakilona borta. Nu fortsätter hon att gå för att må bra.
– Det är min energiboost för att känna mig pigg, stark och fräsch.
Engla Pettersson, 29, som driver modebloggen Englas showroom, har hittat en träningsform som funkar perfekt för henne – powerwalks. Hon promenerar för att få motion, frisk luft och hålla sig i form.
– Jag älskar att man kan träna när som helst. Det är en träningsform jag håller fast vid just för att det inte finns några ursäkter att låta bli. Visst kan jag skippa en powerwalk om det är snöstorm men i stort sett går jag i alla väder.

Två graviditeter

Powerwalksen hjälpte henne att få tillbaka formen efter sina två graviditeter. Engla har tre barn, dottern Jolie och tvillingpojkarna Enzo och Romeo.
– Jag gick upp 22 kilo med Jolie och gick ner allt på cirka 2–3 månader. Med tvillingarna gick jag upp 35 kilo. Helt galet, men det var väldigt mycket vätska för bara några veckor efter pojkarnas födelse så hade jag gått ner allt utom cirka 5–6 kilo. De sista kilona försvann under våren.

Promenad varje dag

Nu när Engla är mammaledig blir det en promenad varje dag och barnen får följa med ut.
– Dottern på fyra år åker ståbräda och vill oftast följa med. Vi sjunger och leker under tiden. Pojkarna, som snart blir 11 månader, brukar sova eller bara sitta och leka i vagnen och är ju nu vana att vi går så det fungerar än så länge väldigt bra. Och så får de massor med friskluft.

Direkt på morgonen

Helst går Engla direkt på morgonen, efter en kopp kaffe, och då är hon ute i cirka en timme.
– Jag äter ofta kvällsmål sent så jag brukar inte vara hungrig direkt när jag vaknar. Efter powerwalken är jag vrålhungrig och äter kesella med cashewnötter, torkade tranbär och blåbär, finn crisp med bregott, rökt skinka eller prästost. Ibland äter jag ägg eller keso i stället för kesella. Jag är en periodare när det gäller frukost.

Undviker kolhydrater

Engla undviker i stora drag kolhydrater som pasta, potatis, ris och vitt bröd, men tillåter sig även det ibland.
– Jag är inte fanatisk och får ibland sug på tunnbröd, jasminris, smörgåstårta eller liknande och äter det jag är sugen på. Men jag älskar kött, kyckling, räkor och lax med en god sallad & fet sås till.

Englas tips till dig som vill börja med powerwalks

– Gör det bara. Ladda upp med bra låtar eller passa på att ringa viktiga samtal medan du går. Eller njut bara av naturen. Försök att gå i minst 40 minuter varje dag i ett par veckor så att du kommer i gång och så att kroppen liksom får sug efter mer. Sedan kanske det räcker att gå fem gånger i veckan just för dig. Du avgör men jag måste gå varje dag nu när jag är mammaledig. Det är min energiboost för att känna mig pigg, stark och fräsch.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar