BloggMamman

En blogg skriven av en mammaledig 3barnsmamma som förförs, förundras & förfäras över BloggMammor & Mammaliv.
Till yrket ekonom men har en stark önskan om att få skriva krönikor- fram tills drömmen uppfylls hänger jag här inne...







söndag 18 september 2011

Fadderbarn i vinterskor

Läste att LidingöMamman haft en diskussion med sin dotter om att de skulle skaffa ett fadderbarn (varpå dottern ger det fantastiska svaret att de lika gärna kunde byta bort hennes lillebror, barn är så underbart ärliga för, handen på hjärtat, vem har inte ibland haft lust att byta ut både barn och man mot en söt liten bebis från Afrika?)
Men det fick mig att tänka på en liknande diskussion som jag hade med min son förra veckan då vi pratade om att vi skulle skänka bort hans vinterskor till "Barnen i Afrika"... Han hade lite svårt att greppa konceptet...

Jag: De här skorna ska vi skänka till barnen i Afrika!
Sonen: M (grannbarnet) bor inte i Afrika Mamma, vi bor i Sverige...
Jag: Va?
Sonen: Han fick ju mina gummistövlar....
Jag: Jo, men bara för att man får ett par skor bor man ju inte automatiskt i Afrika!
Sonen: Är det inte varmt i Afrika?
Jag: Jo, jättevarmt och soligt, hela året!
Sonen: Stackars barnen i Afrika...
Jag (stolt över min sons enorma empati): Ja, det är jättesynd om dem men det är därför vi som har de så bra hjälper dem!
Sonen: Ja, jättesynd...tänk vad svettiga de kommer bli i mina vinterskor!

Alltså, det har jag aldrig tänkt på- vad fasen händer med alla vintekläder som skänks bort egentligen?!
Kanske går det ett stackars svettigt barn i Afrika med min sons Didrikssonoverall på sig....

1 kommentar:

  1. Hihi, kul konversation. Man får väl hoppas att de som är ansvariga för att skicka iväg kläderna ser till att rätt sak kommer på rätt plats.

    SvaraRadera